Tilburgse Topdrukte op 30 december 2004
Het is een dramatisch hoogtepunt, die 30ste december 2004. Drie treinen en vier locs. Topdrukte op Tilburg Industrie, maar helaas voor het laatst: het is de laatste dag dat Versteijnen goederen aanbiedt, de laatste dag van de Moyse. We hebben het wel allemaal op film en foto kunnen vastleggen.
afval
Het schemert nog als Railion 6426 om 8.38 uur een reeks lege afvalwagens vanuit de richting Den Bosch het emplacement oprijdt en terugdrukt naar spoor 36 (voor spoornummers: zie sporenplan). Op spoor 35, midden op de bestrate terminal, staan dan al drie wagens die beladen worden. Onmiddellijk worden de containers ontgrendeld en start een vrachtwagen met een “stootpaal” met het draaien van de blauwe vuilbakken. Direct verschijnt al een truck ten tonele en voert de eerste lege container af naar het vuilverwerkingsbedrijf van Gansenwinkel. De 6426 haalt op het emplacement een lege platte wagen op en vertrekt rond 9.15 uur weer richting Den Bosch. Drie kwartier later zal hij Tilburg Industrie in volle vaart passeren, op weg naar Roosendaal.
containers
Het beladen van de afvaltrein is nog aan de gang als om 9.00 uur de voor 100% beladen containertrein voor Barge het industrieterrein Loven voorbij stormt, op weg naar Den Bosch, waar kop gemaakt zal worden. Om 10.05 (tien minuten voor tijd) meldt hij zich op het aankomstspoor 909. Het beoogde losspoor 35 in het midden van de terminal is echter - zoals gezegd - nog bezet. Loc 6451 (de liberalisatie is hier nu nog niet doorgedrongen) maakt zich los van de containervracht, verplaatst de ACTS-vuilbakken van spoor 35 naar het spoor aan het begin van de stamlijn, haakt de containervracht weer aan en drukt de achterste wagens op spoor 35, waar een reach stacker direct met het lossen en laden start. Het losspoor is veel te kort voor de hele trein, de loc staat ver weg op het emplacement en wordt radiografisch bediend. Nadat er 9 wagens behandeld zijn wordt de hele trein uitgehaald, de volle wagens op spoor 909 gerangeerd, waarna, de volgende 9 wagens op 35 gezet worden. Dit patroon herhaalt zich enkele keren waardoor de oorspronkelijke trein steeds korter en de afvoertrein steeds langer wordt. Om 13.20 uur is de klus geklaard en plaatst de loc de laatste wagens in de afvoertrein. Het eenvoudigst zou zijn de hele trein geduwd naar de hoofdlijn te rijden en dan getrokken richting Tilburg en verder naar Rotterdam. Maar dat schijnt om mij onverklaarbare redenen niet mogelijk. Eerst wordt de hele trein het emplacement op getrokken, de loc loopt om en trekt het geheel om 14.35 naar Den Bosch, waar opnieuw kop gemaakt moet worden.
Versteijnen
Bij het Rail Distributie Center van Versteijnen is de eigen Moyse inmiddels in beweging gekomen. Het is zijn laatste kunstje. Het vervoer zal na vandaag verplaatst worden naar Graaf Logistics in Oosterhout. De loc zal morgen te koop staan. Drie dichte grootvolumewagens haalt hij uit de hal en plaatst ze op de stamlijn, waarna hij nog voor even de beschutting van de hal opzoekt.
afval + Versteijnen
Precies volgens de dienstregeling maakt de losse loc 6426 om 14.49 zijn opwachting. Deze loc komt uit de richting van Tilburg en mag in tegenstelling tot de andere treinen wel op het hoofdspoor keren. Hij rijdt tot voorbij de aansluiting van Tilburg Industrie en zet dan terug, daarbij het tweede spoor van Den Bosch naar Tilburg kruisend. De Moyse staat nog opgesloten achter de vuilwagens op de stamlijn, alle sporen zijn immers bezet. De afvalwagens op de stamlijn moeten eerst door de Railion loc verplaatst worden. De Moyse laat de dichte wagens op het begin van de stamlijn achter en moet vervolgens naar het emplacement omdat hij op zijn beurt weer klem staat tussen de Railionloc en de schuifwandwagens. Een soort van haasje-over. Railion trekt vervolgens ook de schuifwandwagens het emplacement op waarna de Moyse weer toegang heeft tot de stamlijn en zijn laatste meters aflegt. Het ingewikkelde rangeerprobleem wordt in alle rust en in goede samenwerking opgelost. De 6426 zet de Versteijnen-wagens tegen de vuilbakken, trekt het geheel weer het emplacement op en duwt de negen afval- en drie dichte wagens richting hoofdspoor. Het is niet duidelijk waarom deze trein wel op het hoofdspoor kan keren, waar de containertrein dat kennelijk niet mag. Nog vreemder is dat hij doorwisselt naar het spoor Tilburg - Den Bosch en dan weer terugwisselt naar het tweede spoor Den Bosch – Tilburg om zijn tocht naar Roosendaal te vervolgen.
slot
Tilburg Industrie heeft deze laatste werkdag van 2004 een topdag. Maar het rangeren is een crime. De aansluiting ligt naar het noorden, terwijl alle treinen uit het zuiden komen en naar het zuiden vertrekken, de losplaats is veel te klein en er zijn te weinig sporen. Voor een spotter resulteert dit alles wel in een interessant schouwspel.