| | |
| |
Railgoederenvervoer op de Maasvlakte | | | | Inleiding Wat stelt die Maasvlakte nu feitelijk voor? Het is een stukje opgespoten land, buiten de Nederlandse kustlijn, er groeit niets en het waait er altijd. De geschiendenis start pas in de jaren '70. Jarenlang zaten er maar twee bedrijven die zich met spoorvervoer bezig hielden. Nu zijn er zeven aansluitingen, en daar blijft het niet bij. De Maasvlakte is het gebied waar de grootste zeeschepen (kunnen) aanmeren, hetgeen resulteert in ongeveer de helft van het totale railvervoersaanbod in Nederland. Van hieruit worden talrijke zware erts- en kolentreinen het land doorgestuurd, van hieruit gaan miljoenen containers het hele Europese vasteland over, tot in Rusland toe. En niet zonder reden wordt Rotterdam weleens de grootste haven van Italië genoemd. | | Leeswijzer - Wil je snel een blik werpen op wat er allemaal aan railvervoer op de Maasvlakte te zien is? Klik dan op de verschillende onderwerpen onder het kopje “foto & film” in het frame hiernaast. Je krijgt dan een fotografisch en filmisch overzicht, een soort stripverhaal. - De infrastructuur kun je bekijken door te klikken op de onderwerpen onder “infrafoto” en onder "informatie" > "sporenplan". - Een verslag van mijn bezoeken aan de Maasvlakte vind je onder "informatie" > "bezoeken.". - Heb je belangstelling voor achtergronden of meer informatie over de Maasvlakte? Klik dan op "informatie" > “historie” of “bronnen”. Veel lees- en kijkplezier! Ik nodig je uit een reactie achter te laten in het gastenboek. Rudi Liebrand |
Laatste wijzigingen 22 april 2010
|
|
| | |
|
| |
|