| | |
| |
Railgoederenvervoer in Coevorden |
Inleiding Een provinciestadje als Coevorden zou al lang geen goederenvervoer meer gekend hebben als het niet het eindpunt van de Bentheimer Eisenbahn (BE) was geweest. Nu komen er vanuit Nederland wekelijks 2 à 4 containerschuttles (ACTS) en vanuit Duitsland 4 bloktreinen (afval, cement, briketten) en 6 gemengde treinen (BE) in het Europark / Coevorden-Heege aan. Dat is niet mis. Er is een grote trimodale terminal gebouwd en er zijn naast een openbare losweg vier fabrieksaansluitingen (waarvan er omomenteel verigens maar 1 actief is) en er zijn plannen voor een vijfde. Drie keer ben ik er op bezoek geweest in 2009 en ik had nog wat historisch materiaal. Hoewel ik niet alle treinen in beeld heb kunnen brengen, geeft dit thema toch een goed beeld van wat er zich in Coevorden afspeelt op het gebied van het railgoederenvervoer. | | Leeswijzer - Wil je snel een blik werpen op wat er allemaal in Coevorden te zien is? Klik dan op de verschillende onderwerpen onder het kopje “foto en film” in het frame hiernaast. Je krijgt dan een (chronologisch) fotografisch en filmisch overzicht, een soort stripverhaal. - De infrastructuur kun je bekijken door te klikken op de onderwerpen onder “infrafoto” en onder "informatie" > "sporenplan". - Een verslag van mijn bezoeken aan Coevorden vind je onder "informatie".. - Heb je belangstelling voor achtergronden of meer informatie? Klik dan op "informatie" > “historie” of “bronnen”. Veel lees- en kijkplezier! Rudi Liebrand |
Laatste wijzigingen 6 januari 2010
|
|
| | |
|
| |
|