| | |
| |
Railgoederenvervoer Zeeuws-Vlaanderen |
| | | Inleiding Het railgoederenverkeer tiert welig in Zeeuws-Vlaanderen. Hoewel de dienstregeling – zo die er al is – hoogst flexibel gehanteerd wordt, kan een bezoek aan deze slechts via de Westerscheldetunnel met het vasteland verbonden Nederlandse enclave het hart van een spoorwegliefhebber sneller doen kloppen. Het terrein is nauwelijks bebouwd en de hoofdspooras loopt parallel aan de belangrijkste verkeersweg. Geen enkele trein kan aan je aandacht ontsnappen, omdat je hem al van verre ziet aankomen en er voldoende overwegen en parallelbanen zijn waardoor de fotograaf alle ruimte geboden wordt. De dienst wordt uitgevoerd door 6400/6500’s van DB Schenker(voorheen Railion) en wie nog B-cargo-locs (van de Belgische spoorwegen) uit de reeks 77 op Nederlands grondgebied wil zien, komt hier aan zijn trekken. Dit thema geeft een beeld van drie tijdperken: de tijd van de 2200- locs (december 2002), de 204-locs (april 2009) en de 6400-locs (juli 2009). Voor wie er nog nooit geweest is: een bezoek aan de goederenlijnen in Zeeuws-Vlaanderen is alleszins de moeite waard! | | Leeswijzer - Wil je snel een blik werpen op wat er allemaal in Zeeuws-Vlaaanderen te zien is en te zien is geweest? Klik dan op de verschillende onderwerpen onder het kopje “foto en film” in het frame hiernaast. Je krijgt dan een (chronologisch) fotografisch en filmisch overzicht, een soort stripverhaal. - De infrastructuur kun je bekijken door te klikken op de onderwerpen onder “infrafoto” en onder "informatie" > "sporenplan". - Een verslag van mijn bezoeken aan Zeeuws-Vlaanderen vind je onder "informatie".. - Heb je belangstelling voor achtergronden of meer informatie? Klik dan op "informatie" > “historie” of “bronnen”. Veel lees- en kijkplezier! Rudi Liebrand |
Laatste wijzigingen 20 augustus 2009
|
|
| | |
|
| |
|