| | |
| |
Railgoederenvervoer in Roosendaal |
|
| | Inleiding Ooit was Roosendaal een groot goederenstation, het had een levendige werkplaats, een druk rangeerstation waar honderden wagens per dag geheuveld werden en vanwaar verschillende buurtgoederentreinen vertrokken, waar de vele suikerfabrieken de bieten van heel Zuid-Nederland ontvingen en vanwaar Philips zijn lampen over de hele wereld uitstrooide. En nu, sinds 2008 wordt het station zelf niet eens meer door een unit cargotrein aangedaan. Wekelijks twee houtafvaltreinen, wat ballastvervoer en soms een treintje met gereviseerde goederenwagens, dat moeten we het mee doen in Roosendaal. Maar er zijn enkele perspectieven. | | Leeswijzer - Wil je snel een blik werpen op wat er allemaal aan railvervoer in Roosendaal te zien is? Klik dan op de verschillende onderwerpen onder het kopje “foto & film” in het frame hiernaast. Je krijgt dan een fotografisch en filmisch overzicht, een soort stripverhaal. - De infrastructuur kun je bekijken door te klikken op de onderwerpen onder “infrafoto” en onder "informatie" > "sporenplan". - Een verslag van mijn bezoeken aan Roosendaal vind je onder "informatie" > "bezoeken.". - Heb je belangstelling voor achtergronden of meer informatie over het railgoederenvervoer in Roosendaal, klik dan op "informatie" > “historie” of “bronnen”. Veel lees- en kijkplezier! Ik nodig je uit een reactie (mening, aanvulling etc) achter te laten in het Gastenboek en spots van treinbewegingen in Roosendaal op het Forum te melden. Rudi Liebrand |
Laatste wijzigingen 10 januari 2011
|
|
| | |
|
| |
|