Nog steeds drie, 18 oktober 2005
Driekwart jaar later bezoek ik opnieuw Tilburg Industrie. Nedtrain vervangt Verteijnen en ACTS vervangt Railion bij de containertrein.
We treffen ACTS 7101 in de blauw-gele uitmonstering aan voor spoor 35. Driekwart van de trein staat al op het vertrekspoor 909. Ertussenin, op spoor 36, staan drie wagens met ACTS-bakken. Het laden van zo’n containertrein is een spectaculair gezicht, vooral als er een container, die groter is dan de locomotief op de eerste wagen geplaatst wordt, een kleine bedieningsfout van de reach stackerbestuurder en er moet vervangend vervoer ingeroepen worden.
Tilburg Industrie ligt direct aan het hoofdspoor Tilburg – Nijmegen en regelmatig raast er een goederentrein voorbij, het is immers een deel van de zuidlink tussen Rotterdam en Emmerich en de Betuweroute is nog lang niet klaar. De 6494, 6481 en 6496 trekken een lege kolentrein richting Rotterdam. De laatste 9 twee-assers van de containertrein zijn inmiddels beladen, en worden op dezelfde wijze verplaatst als de trein in december. Tijdens het omlopen passeert 1619 met een infratrein met langgelaste rails richting Den Bosch. Rond 14:25 vertrekt 7101 met zijn vracht van 36 twee-assige containerwagens richting Den Bosch, waar de loc omloopt, om als trein 52723 om 15:35 Tilburg Industrie voorbij te razen richting Rotterdam
Om 14:50 passeert opnieuw een kolentrein richting zuidwest: twee 6400’s voeren deze trein (48746) aan. Even later komt 6403 als losse loc vanuit Tilburg Goederen om de afvalwagens op te halen. Hij loopt weer tot voorbij aansluiting Tilburg Industrie en rijdt vervolgens achteruit het aankomstspoor op. Hier zijn weer de bekende zigzagbewegingen nodig vóór Railion de volle afvalwagens weer terug kan duwen naar het hoofdspoor. Even wachten op trein 52723 (zie hierboven), dan drukt 6403 de schamele negen vuilbakken (3 wagens) naar het oostelijke spoor van de hoofdlijn, en trekt vervolgens, het is dan 15.40 uur (een kwartier te vroeg), de last naar Roosendaal.
Aan de stamlijn heeft Nedtrain zich inmiddels gevestigd in het voormalige RDC van Versteijnen. De stamlijn is in de zomer van 2005 afgeknot. Enkele honderden meters loopt hij nog door vanaf de afslag naar Nedtrain, tot aan de Siriusweg. Er is een nieuw stootjuk geplaatst en de overweg in de Siriusstraat is gecancelled en daarmee is de Siriusstraat als spoorwegweg passé. Bij NedTrain staan 4 Hbillns-wagens de avondlijke sternettrein af te wachten. In het donker zal Railion vor de derde keer Tilburg Industrie bezoeken.