| | |
| |
Oss olietrein 30 december 2013 |
30/12/2013 Shunter-loc 603 is vast gestationeerd in het industrieterrein de Elzenburg bij Oss. Hij rijdt in opdracht van OOC, de Osse Overslag Centrale graan- en olietreinen. Het graan wordt voortaan niet meer bij Agrifirm (voorheen CeHaVe), maar bij de OOC op een lopende band gelost. |
Vandaag is de loc in de weer met een olietrein. Het losproces is al een tijdje aan de gang, wanneer ik om 9:40 in de Elzenburg aankom. Acht ketelwagens op het omloopspoor aan de Waalkade. Vrachtbrieven worden aangebracht. |
Het gaat om Duitse Zaes-wagens van VTG en KVG (Gattex) en Tsjechische Zacens-wagens van RYKO. |
Het locje begint rond 10:00 uur aan zijn ongeveer drie kilometer lange tocht naar station Oss, waar zich nog een laatste rangeerdeel bevindt. |
Een deel van deze wagens wordt bij de OOC geplaatst. |
Om 11:40 worden er weer vier geloste ketelwagens uitgehaald. Het rangeerwerk op de toch al korte sporen wordt nog een gehinderd door een van een graantrein achtergebleven defecte Tapps-wagen. |
Vanwege de beperkte sporencapaciteit wordt er ijverig gerangeerd. Eerst een rangeerdeel van het station naar het omloopspoor aan de Meegensebaan, van daaruit plukjes van 4 of 8 beladen ketelwagens naar de OOC., de lege wagens weer terug naar de Meegensebaan, waar ze opgesteld worden op de stamlijn richting station, om de mogelijkheid van omlopen op het tweesporige emplacement Elzenburg te behouden. |
Oplettendheid is geboden bij de verschillende overwegen en uitritten. |
De OOC heeft twee sporen, en op elk ervan worden vier ketelwagens geplaatst. De olie wordt overgepompt in een schip, dat later koers zet naar Rotterdam. Het is 12:20 wanneer er weer een nieuwe set afgeleverd wordt. |
Met vier geloste wagens verlaat de 603 om 13:20 de OOC, op weg naar emplacement Elzenburg. |
Het ziet ernaar uit dat het lossen van een 20 ketelwagens tellende trein de tweemansploeg een volle dag werk kost. |
|
|
| | |
|
| |
|