| | |
| |
Oss graantrein 24 april 2014 |
24/04/2014 Het losproces is al een flink eind gevorderd als ik de volgende dag rond tien uur in de Elzenburg arriveer. Het locje nadert de OOC met een slakkengangetje over de versleten sporen. Voor eind 2015 wordt dit omloopspoor aan de Waalkade geheel vernieuwd. |
De trein wordt in delen behandeld. Op het omloopspoor staan zeven wagens te wachten tot ze gelost kunnen worden. Negen staan er (mogelijk al gelost) op het emplacement Elzenburg aan de Meegenseweg. |
Het lossen vindt plaats op een stelsel van lopende banden. |
Elke wagen heeft acht losmonden die paarsgewijs geopend kunnen worden. Tijdens het vervoer zijn de hefbomen verzegeld. |
Rangeren gaat uiterst efficiënt op de twee kopsporen van OOC. Vier wagens op het linker losspoor, vier in de wacht op het rechterspoor. De loc haalt de geloste wagens uit, koppelt de vier volle aan, en duwt die vervolgens op het linkerspoor, waarna de lege wagens afgevoerd worden. |
Om 11 uur wordt het viertal geplaatst. Daarna zijn er nog acht te gaan. Het lossen van de hele trein kost ongeveer een werkdag. Voorlopig eindigt hier het succesverhaal van Oss. Over enkele jaren zullen we weten of de ambities van Prorail, vier treinen per dag, werkelijkheid zijn geworden. |
|
|
| | |
|
| |
|