| | |
| |
Galerie 4 mei 2012 Tussen Venlo en Viersen (Emmerich gesloten) |
Wat gebeurt er als Emmerich vanwege werkzaamheden is gesloten? Dan ligt de Betuweroute op zijn achterste, maar ook de sluiproute over Nijmegen - Arnehm. Naast wat treinen die via Bentheim zullen gaan, moet al het goederenvervoer van de BR via de Brabantroute over Venlo naar Viersen gedirigeerd worden. Samen met de treinen die altijd al over Venlo liepen, is sprake van een enorme verkeersdrukte die de Duitse Spoorwegen moeten afhandelen over een grotendeels enkelsporig traject, waar ook nog eens verschillende reizigerstreinen rijden. En hoewel het met horten en stoten gaat - veel treinen moeten regelmatig op een station wachten op de tegenligger(s) - blijkt het wel te kunnen. Een prestatie waar je U tegen zegt! Om een goed beeld te geven van de drukte worden alle treinen genoemd; de aanduiding van de eindbestemming is versimpeld tot --> NL en --> Dld. |
Kaldenkirchen 10:23 --> Dld; DBS 189 026 + 189 080 + 43 wagens kolen (beladen). |
Kaldenkirchen 10.32 --> NL; Crossrail PB12 + Ruhland-containershuttle (zo'n 20% beladen) |
Kaldenkirchen 10.37 - 10.57 --> Dld; DBS 1989 073 + unitcargotrein 33 wagens waaronder ketelwagens + fosfor + staalprofielen uit Sloehaven en aluminiumplakken uit Rotterdam. |
Kaldenkirchen 10.52 --> NL; SBB Cargo Deutschland 186 103 Busto-containershuttle (90% beladen) Hierna pauze tot 11.33 uur. (er zullen beslist nog treinen gepasseerd zijn) |
Boisheim (tussen Kaldenkirchen en Viersen) 11.33 --> Dld; DBS 189 xxx + 11 kalkwagens + 14 staalwagens (uit Beverwijk) (geen foto) 11.40 --> NL; Eurobahn naar Venlo |
Boisheim 11.45 --> NL; ICE naar Amsterdam Boisheim 11.49 --> NL; DBS 189 048 + DBS 189 071 als losse loctrein.(geen foto) |
Boisheim 11.59 --> Dld; TXL 189 280 + 189 281 + 43 beladen wagens kolen. |
Boisheim 12.07 --> NL; DBS 189 053 + 189 041 + 38 lege ertswagens. |
Boisheim 12.15 - 12.34 --> NL; DBS 189 072 + 39 lege kolenwagens type Falns. Deze trein wacht op het wisselspoor bij station Boisheim op drie tegemoetkomende treinen. De bevolking zal niet erg blij zijn met de werkzaamheden in Emmerich, omdat de tijdens de stop de plaatselijke overweg gesloten blijft. |
Boisheim 12.17 --> Dld; Eurobahn van Venlo (geen foto) Boisheim 12.26 --> Dld; DBS 189 046 + 189 031 + 36 beladen wagens erts naar Dillingen. |
Boisheim 12.33 --> Dld; DBS 189 078 + 189 084 + 44 beladen wagens kolen. |
Boisheim 12.40 --> NL; Eurobahn naar Venlo. (geen foto) Boisheim 12.45 --> NL; Husa (HTRS) 189 092 + 100% beladen Germersheim-containershuttle. |
Boisheim 12.53 - 13.14 --> NL; Kombi Verkehr 189 114 + 20% beladen Neuss-shuttle. Op de achtergrond een groep collega-spotters. |
Boisheim 12.59 --> Dld; DBS 189 068 + 189 029 + 44 beladen wagens kolen. Hierna pauze tot 13.55. |
Viersen 13.55 --> NL; DBS 189 030 + lege ertstrein Falrrs Buiten het station Viersen ligt een emplacement waar de kolen- en ertstreinen naar Nederland zich ophopen. Er staan er zeker vijf te wachten en er worden locs gewisseld. |
Viersen 13.56 --> Dld; Kombi Verkehr 189 289 + 17 dubbelwagens met Subaru XV's naar Safenwil. |
Viersen 14.03 --> NL; DBS 189 xxx + 189 xxx + lege kolentrein. (geen foto) Viersen 14.07 --> NL; TXL 189 281 + 189 280 + lege kolentrein (geen foto) Viersen 14.24 -- Dld; Eurobahn uit Venlo. |
Viersen 14.29 -14.33 --> NL; Eurobahn twee treinstellen waarvan de eerste in nieuwe kleurstelling. |
Viersen 14.33 --> NL; DBS 189 029 + 189 068 + lege kolentrein (geen foto) Viersen 14.46 --> NL; DBS 189 081 + lege kolentrein (geen foto) Viersen 14.50 --> Dld; ERS 89 106 als losse loctrein (geen foto) Viersen 14.52 --> NL; ERS 189 290 + 95% beladen Frenkendorf-containershuttle. |
Viersen 15.00 --> NL; Metrans 186 183 met 80% beladen Praag-containershuttle. Viersen 15.00 --> Dld; Captrain 189 112 + beladen kolentrein + CT 1648 (geen foto) Hierna pauze tot 15.40 |
Dülken (tussen Boisheim en Viersen) 15.40 --> NL; ICE naar Amsterdam (geen foto) 15.50 --> NL; Captrain 189 112 + lege kolentrein + CT 1648. Hierna pauze tot 16.24. |
Boisheim (noordzijde) 16.24 --> NL; Eurobahn (geen foto) Boisheim 16.28 --> NL; HGK DE675 + 40 lege kolenwagens. |
Boisheim 16.35 --> Dld; DBS 189 065 + 189 083(?) + 43 beladen kolenwagens. |
Boisheim 16.41 --> NL; DB 110 487 als losse loctrein. |
Boisheim 16.44 --> NL; Eurobahn naar Venlo. (geen foto) Boisheim 16.56 --> Dld; DBS 189 066 + 100% beladen Novara-containershuttle. |
Boisheim 17.08 --> NL; DBS 189 075 + 8 beladen kalkwagens naar Beverwijk. |
Boisheim 17.18 -- > NL; DBS 189 026 + 189 080 + 41 lege kolenwagens. |
Wie de tijdstippen beziet, kan niet anders dan onder de indruk komen van de efficiëntie waarmee deze treinen over het enkel spoor gestuurd worden. Met een interval van soms slechts 4 minuten gaan ze de ene kant op, zo'n zes minuten later gaan er een of meer de andere kant op, tot 10 treinen in het uur. Variatie is er relatief weinig, de 189 en vooral de rode 189 van DBS domineert, en zeker de helft van het totaal wordt gevormd door kolentreinen, bij DBS bestaande uit de traditonele bruine wagens en bij de andere vervoerders de nieuwere zwarte VTG-wagens. Als je nog foutjes vindt of opmerkingen/aanvullingen hebt, gebruik het gastenboek. |
|
|
| | |
|
| |
|