| | |
| |
excursie NVBS Koninginnerit 30 april 2011 |
DE 2 nr 186 van stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek wacht op spoor 2b tot spoor 3a vrij komt, waarna de excursiegangers kunnen instappen voor de Koninginne-rit 2011, georganiseerd door de NVBS, de Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen. |
Via Den Bosch en Lage Zwaluwe wordt de voormalige Halve Zolenlijn (Lage Zwaluwe - Den Bosch) bereikt. Stop te Hooge Zwaluwe, even voorbij wachterswoning nr 7 waar de foto in het logo van deze site gemaakt is. |
Vóór Oosterhout Weststad buigt de lijn af van de Halve Zolenlijn (die verderop al jaren geleden is afgebroken) voor het Wilhelminakanaal. |
De losplaats in Oosterhout Weststad vormt het einde van dit raccordement. Het doorgaande spoor is afgesloten. |
Terug naar Lage Zwaluwe en na een korte stop direct door naar Dordrecht Zeehaven. Foto aan de Donker Duyvisweg met rechts op de achtergrond Standic. |
Het derde raccordement dat wordt aangedaan is de Groote Lindt bij Zwijndrecht. In Dordrecht wordt gekeerd, in Zwijndrecht eveneens (spoor 55) om de aftakking naar het industriegebied te kunnen bereiken. |
Het eindpunt van deze trein, voor de poort van Van Leeuwen Buizen. |
Het vertrek uit de Groote Lindt is ingewikkeld i.v.m. de beveiliging. Er is een zigzagbeweging nodig om naar Rotterdam te kunnen vertrekken. Eerst wordt bij station Zwijndrecht het hoofdspoor weer opgereden, opnieuw naar spoor 55, bijna tot Kijfhoek. Dan gaat het terug tot een perron in Zwijndrecht, waarna koers gezet kan worden naar Rotterdan, Utrecht en tenslotte Arnhem. Een perfect georganiseerde excursie over zeer interessante en normaal uitsluitend voor goederen bestemde raccordementen, op de minuut nauwkeurig uitgevoerd. |
|
|
| | |
|
| |
|