| | |
| |
Galerie 31 augustus 2011 Emmen - Laarwald - Delden - Nordhorn - Bentheim |
Emmen. Met een sukkelgangetje neemt de DBS 6413 om 6:58 in het schemerdonker de afslag naar het het Emtec-raccordement, dat in treinterminologie nog steeds Emnakz heet, op. |
Na het rangeerwerk en een korte pauze stoomt de loc op tot aan de poort, direct erachter staat een dwergsein, dat pas na passage van de personentrein uit Zwolle op groen springt. De losse loc rolt om 07:40 weer naar het station, waar hij zal keren om de terugreis naar Almelo te aanvaarden. |
Met een vertraging van 50 minuten passeert loc D21 van de Bentheimer Eisenbahn om 10:05, station Laarwald met het vaste setje van 4 of vijf tankcontainerwagens en verder twee bulkwagens voor Emsland Stärke in Emlichheim, twee extreem lange schuifwandwagens (type Sis), en vijf lege rongenwagens, die met boomstammen beladen zullen worden op de losplaats in Coevorden Heege. |
Mooi op tijd arriveert DBS 6413 (weer) met een vijftal ketelwagens het raccordement van Elementis Delden. DBS is weer terug, nadat ACTS enkele jaren de bediening verzorgd heeft. |
Bennie, de trouwe O&K-bedrijfsloc, die de vorige keer dat ik hem bezocht nog blinkend blauw was van een recente schilderbeurt (zie thema 21) en die door weer en wind mat geworden is, rangeert de aangevoerde ketelwagens snel weg. |
Op de aansluiting van de Elementis-tak wacht de6413 met twee lege ketelwagens op de passage van een Syntus-treinstel waarna hij om 12:07 begint aan de route naar Delden en uiteindelijk Bentheim. |
Nordhorn GIP. D25 van de Bentheimer Eisenbahn is om 14:30 druk in de weer bij SBR met het over een moderne losput trekken (10 minuten per wagen) van zo’n twintig stortwagens, deel uitmakend van de wekelijkse grindtrein. |
Het zijn nieuwe witte grindwagens van HVLE, het bedrijf dat de wagens ook in Bentheim aflevert en aan de BE overdraagt. Ze hebben twee losgoten waarvan de kleppen pneumatisch bediend worden; de wagens zijn van het type Faccns, (F= open stortwagens, a = met 4 assen, cc = gecontroleerde zelflosser met kleppen aan beide zijden en in de vloer, n = laadvermogen > 60 ton, s = max. 100 km) |
D25 haalt nog vijf beladen wagens van het omloopspoor voor het bedrijf. |
Om 15:54 levert een tweede loc, de D5, nog een setje van zeven beladen wagens af. |
Bentheim Nord (BE). De grindtrein wordt tot Bentheim gereden door de HVLE. Hier in één foto gevangen oud, ouder en nieuw, een Köf van de BE (D4), een waterkraan voor eventuele stoomtreinen en de slank ogende moderne dieselloc V490.2 (Maxima 40 CC). |
Bentheim (DB) In een uithoek van het emplacement staat de 1606 van HUSA verborgen. Hij heeft onder grote belangstelling op 30 mei de laatste containertrein uit Leeuwarden naar Rotterdam gereden; nu verdoet hij zijn tijd in eenzaamheid. |
Om 17:02 passeert zijn broertje 1621, op weg terug naar Nederland nadat hij de Schwarzkollm-ballasttrein heeft afgeleverd. |
Een keer zondigen mag: een personentrein op deze site. De Grensland Express van Hengelo naar Bentheim. Sinds december 2010 exploiteert een samenwerkingsverband van de Bentheimer Eisenbahn en Syntus deze internationale pendeldienst. DM'90 nr 3436 onder de karakteristieke brug in het zelden bereden goederenlijntje naar Ochtrup. Opmerkingen bij deze galerie? Noteer ze in het gastenboek. |
|
|
| | |
|
| |
|