Containerverwerking bij ECT
Het onderstaande biedt de lezer een korte introductie in de wereld van de container. Eerst volgt een beschrijving van hoe het beladingsproces verloopt, in het tweede deel wordt een beeld geschetst van de inplanning van containertreinen op een dag. Om het beeld van het containerbervoer compleet te maken volgt aan het eind een overzicht van de bestemmingen van de containertreinen.
1 Het proces
Het verwerken van containers is bij ECT een bijna geheel geautomatiseerd proces. Ruim voor een containerschip bij de terminal aanmeert is het stuwplan bekend: er is een exact overzicht van welke containers met welke inhoud zich waar in het schip bevinden. De containers worden met kranen uit het schip getild en op een agv geplaatst. Dit is een automatisch gestuurd voertuig (automatic guided vehicle) dat via transponders in het wegdek feilloos een container op de juiste plaats in de terminal aflevert. Elke container zit in de computer die op elk moment weet waar deze zich bevindt. De agv levert de container af bij een bepaalde straat waar een asc, een automatic stacking crane het pakketje op een vooraf bepaalde plek neerzet. Indien verder vervoer aan de orde is, komt de asc weer in actie, hij haalt de doos weer uit de straat. Op korte afstand zijn dan meestal de vrachtautolaadplaatsen. Een straddle carrier (bijnaam de olifant), een n-vorming voertuig dat een in het midden een container optilt en dan met beide poten om een truck heenrijdt, verzorgt het vervoer naar vrachtauto’s. Moeten containers over een groter afstand verplaatst worden, bijv, naar de treinterminal aan de andere zijde van de A15, dan komt een mts, multi trailer system in beeld, een truck met aanhangwagentjes die in totaal 5 containers kan vervoeren. De mts’en verplaatsen zich veelal over vrije banen die ook de drukke verkeerswegen in dit gebied kruisen; de mts’n krijgen evenals treinen via ware overweginstallaties vrij baan. Veel containers worden overzet op kleine schepen, feeders voor bijvoorbeeld Engeland en Scandinavië en binnenvaartschepen voor Maas, Rijn, Donau etc.
De grootste deepsea containerschepen vervoeren ruim 9000 containers; Ze pendelen tussen Azië en West-Europa; in een week verdelen ze de containers over drie havens in West-Europa, elke haven heeft dan 1,5 dag. Op ECT kunnen 6 kranen tegelijk werken aan zo’n schip. Elke kraan verwerkt zo’n 25 containers per uur. Per 10 uur kunnen er zo 1500 dozen gelost worden. Na dat rondje West-Europa gaat het schip via de Middellandse ze en het Suez-Kanaal retour Azië waar het in een week ook drie havens aandoet. De totale ronde neemt 9 weken in beslag. Een reder die 9 van deze schepen in dienst heeft kan op deze wijze een weekdienst aanbieden.
Veel producten komen bij ECT twee keer voorbij. Zo worden Nederlandse halffabricaten voor de afwerking naar Azië gestuurd, waarna ze weer de rit terug maken. In koelcontainers maken garnalen een uitstapje naar Marokko om gepeld te worden. De vervoerskosten wegen kennelijk op tegen de personeelskosten.
2 De planning voor 19 april 2010
Op de site van ECT http://www.ect.nl/frames.asp?currentItemCode=2_1&newwindow=0¤tServiceID=null¤tPageID=354
is precies te volgen welke containertreinen beladen worden en wat de timeslots zijn. Zelfs wordt exact aangegeven welke schepen er op welk tijdstip beladen/gelost worden. Ik geef hier een voorbeeld van de treinen die op 19 april verwacht worden. Of ze allemaal rijden is natuurlijk de vraag. De genoemde aankomst- en vertrektijden zijn de tijden dat een trein de terminal op of af rijdt; het zijn niet de aankomst- en vertrektijden van de treinen op en van de Maasvlakte. (Stand van zaken zondag 18/04/10).
ECT Euromax
Venlo(Blerick) a 18/04/10 15:00 v 19/04/10 21:00
Tulipan (Praag) a 19/04/10 11:00 v 19/04/10 15:00
Basel a 19/04/10 15:00 v 20/04/10 01:30
Acht a 19/04/10 18:00 v 19/04/10 22:00
Duisburg/Keulen a 19/04/10 18:30 v 19/04/10 20:15
Tilburg a 19/04/10 20:00 v 20/04/10 00:00
Acht a 19/04/10 22:00 v20/04/10 02:00
ECT Terminal West
Basel a18/04 23:55 v19/04 03:25 spoor 12
Metrans (?) a19/04 00:00 v19/04 03:00 spoor 14
Wells a19/04 00:30 v19/04 06:00 spoor 11
Praag a19/04 00:30 v19/04 03:30 spoor 17
RailD (?) a19/04 04:00 v19/04 11:00 spoor 13
Warschau a19/04 05:10 v19/04 08:10 spoor 16
Zürich a19/04 07:00 v19/04 14:30 spoor 15
Duisburg/Keulen a19/04 10:30 v19/04 17:30 spoor 14
Wells a19/04 12:45 v19/04 16:00 spoor 17
RailD (?) a19/04 13:30 v19/04 18:00 spoor 13
Duisburg a19/04 14:00 v19/04 18:00 spoor 16
Venlo a19/04 15:30 v19/04 18:00 spoor 15
Wells a19/04 16:00 v19/04 20:15 spoor 17
Acht a19/04 17:00 v19/04 22:00 spoor 12
Venlo a19/04 18:00 v19/04 22:00 spoor 15
Basel bad a19/04 18:00 v19/04 23:00 spoor 14
Veendam a19/04 18:15 v19/04 20:00 spoor 13
Linz a19/04 19:00 v19/04 23:00 spoor 16
Duisburg a19/04 21:30 v20/04 03:30 spoor 17
Acht a19/04 22:00 v20/04 03:00 spoor 12
Linz a19/04 23:00 v20/04 03:00 spoor 16
Schaffenburg a19/04 23:00 v20/04 03:00 spoor 15
ECT Terminal Oost
De site meldt geen enkele bewerking in de railterminal. De sporen A t/m D blijven op 19/04 leeg. Of de site werkt niet goed, of de ORT is een dag buiten dienst.
Op 20/04 verwacht de site de volgende treinen op ORT:
Venlo 01
Duam (?)
Venlo 02
Venlo 03
Duko (Duisburg/Köln)
Venlo 01
Leeuwarden
Veendam
Op basis van een inventarisatie van één dag kunnen geen conclusies getrokken worden. Wel vallen er drie zaken op:
· Bij Euromax komen al 7 treinen, dat aantal is dan snel toegenomen.
· Bij ORT worden vooral binnenlandse shuttles afgehandeld.
· RTW behandelt 22 treinen, bijna 3x zoveel als ORT.
3 bestemmingen van containertreinen op de Havenlijn
De jongste gegevens waarover ik beschik zijn die van oktober 2009. Door crisis en fusies is er al in een half jaar al heel wat veranderd; bovendien zal een dienstregeling voor het containervervoer gedateerd zijn op het moment dat deze gepubliceerd wordt. Bovendien moeten de aantallen uit de dienstregeling met een korreltje zout genomen worden: shuttles rijden regelmatig niet en soms komt er een bij. Toch kan er uit het overzicht van oktober 2009 heel wat interessants worden afgelezen.
Vanaf de Maasvlakte vertrekken er per week 117 containershuttles. Vanaf de Waalhaven zijn dat er 66 en vanaf Pernis 2. In totaal zijn dat er 185, precies 25 per dag, of te wel 1 per uur.
Omdat 50 van de Maasvlakteshuttles een tussenstop maken bij RSC Waalhaven, vertrekken er hier in totaal 116.
Binnenlandse shuttles vormen (net) de grootste groep; het zijn er 52, waarvan Blerick er 18 voor zijn rekening neemt.
Naar Duitsland gaan er 51, de meeste hiervan starten op de Maasvlakte.
Italië is in aantal de derde afnemer met 38, die alle rijden vanuit de Waalhaven.
Daarna komen Oostenrijk (12), Zwitserland (10), Tsjechië (8), België (7) enPolen (5).
| | | | | Mvt | hiervan ook | Whz |
| | | | | start | in Whz | start |
Totaal oktober 2009 | | | | | 117 | 50 | 66 |
| | | * = komt van Mvt | | | | |
Binnenlands | | Mvt | Whz | | 47 | 14 | 5 |
| Acht | 5 | | ACTS | | | |
| Blerick | 18 | | Veolia | | | |
| Born | 4 | | RTB | | | |
| Coevorden | 2 | * | ACTS | | | |
| Geleen/Stein | | 5 | BDSRN | | | |
| Leeuwarden | 5 | * | ACTS | | | |
| Tilburg | 6 | | ACTS | | | |
| Veendam | 7 | * | ACTS | | | |
| | | | | | | |
België | | | | | 0 | 0 | 7 |
| Antwerpen | | 7 | NMBS | | | |
| | | | | | | |
Duitsland | | | | | 41 | 21 | 10 |
| Aschaffenburg | 2 | | ITL | | | |
| Duisburg | 6 | | DBSRN | | | |
| Duisburg | 10 | * | Kombiverkehr | | | |
| Duisburg | 2 | | ITL | | | |
| Duisburg | | 5 | R4c | | | |
| Düsseldorf/Keulen | 5 | * | HGK | | | |
| Germersheim | 4 | * | ERS | | | |
| Ludwigshafen | | 5 | R4C | | | |
| Mainz | 2 | * | ERS | | | |
| Mannheim | 5 | | DBSRN | | | |
| Neuss | 4 | | ERS | | | |
| Schkopau | 1 | | ITL | | | |
| | | | | | | |
Zwitserland | | | | | 10 | 10 | 0 |
| Basel | 5 | * | DBSRN | | | |
| Zürich | 5 | * | DBSRN | | | |
| | | | | | | |
Oostenrijk | | | | | 12 | 0 | 0 |
| Linz | 7 | | RTB | | | |
| Wels | 5 | | DBSRN | | | |
| | | | | | | |
Italië | | | | | 0 | 0 | 38 |
| Brescia | | 6 | R4C | | | |
| Gallerate | | 5 | DBSRN | | | |
| Milaan | | 9 | ERS | | | |
| Novara | | 15 | DBSRN | | | |
| Padova | | 3 | ERS | | | |
| | | | | | | |
Polen | | | | | 5 | 3 | 0 |
| Poznan | 2 | | DBSRN | | | |
| Warschau | 3 | * | ERS | | | |
| | | | | | | |
Tsjechië | | | | | 2 | 2 | 6 |
| Melnik | | 6 | ERS | | | |
| Praag | 2 | * | ITL | | | |
Bron: Railmagazine, november 2009