| | |
| |
Infrafoto station Beverwijk |
25/05/2011 Station Beverwijk (foto ri noord). Het spoor naar de losweg en enkele opstelsporen is (vooralsnog) gesloten. |
18/10/2010 (foto ri zuid) De sporensituatie bij station Beverwijk is niet handig voor het grote vervoer van en naar Tata Steel. De aansluiting van Tata (hier dubbelspoor rechts) loopt richting zuid, terwijl alle aan- en afvoer ook uit het zuiden door de Velsertunnel gaat (hier links). Elke trein moet m.a.w. kopmaken. In het midden de restanten van opstelsporen en de losweg van Beverwijk. |
18/10/2010 Treinen passeren de Velsertunnel bovendien met een redelijke snelheid om te voorkomen dat ze daarin blijven steken. De afstand tussen station en tunnel is uiterst kort. Een alternatief was vele jaren kopmaken in Uitgeest, zo'n 10 km noordelijker, maar dat kostte gauw een uur. Wissels zijn verbeterd en het uitloopspoor is verlengd om zoveel mogelijk treinen direct in Beverwijk binnen te kunnen nemen. Alles speelt zich af op het zijspoor hier rechts. |
18/10/2010 Engelse wissels vereenvoudigen het in- en uitrijden. |
18/10/2010 Een blik op het in onbruik geraakte en deels afgebroken emplacement, dat door geparkeerde auto's in gebruik genomen is. Rechts lag de losplaats, midden en links bevonden zich een negental opstel(kop)sporen. |
20/04/2011 Een half jaar later is de 'reorganisatie' verder voortgeschreden. |
18/10/2010 De twee meest linkse sporen liggen aan de rand van de afdaling naar de Velsertunnel. Twee luxe trapwissels versieren de vergane glorie. |
20/4/2011 Wonderlijk om te zien dat de reorganisatie ook geleid heeft tot het herleggen van een kopspoor. (vergelijk vorige foto). |
25/05/2011 Een maand later komt de aap uit de mouw: er is een nieuwe losplaats aangelegd. |
18/10/2012 Een spoor loopt door tot onder de autoweg en eindigt ter hoogte van de tunnelingang |
18/10/2010 Twee platte wagens van BAM zijn waarschijnlijk de laatste geweest die van de oude sporensituatie gebruik gemaakt hebben. |
18/10/2010 Vanaf het station loopt een dubbelsporig lijn naar Tata Steel. |
18/10/2010 Even voor de overweg wordt hij enkelsporig. In 1987 is de lijn tot met Emplacement Centraal van Tata geëlektrificeerd, zodat de 1600's en tegenwoordig te 189's waarmee meestal gereden wordt een trein na kopmaken direct bij het hoogovensbedrijf kunnen afleveren. |
06/04/2012 Ver buiten het zicht van het station eindigt het uithaalspoor waarop alle vervoer tussen Tata en de rest van de wereld wordt afgehandeld. Er is al eens een trein door het juk geschoten. |
06/04/2012 Voor de overweg nabij genoemd stootjuk hangt wel een heel bizar opschrift. |
|
|
| | |
|
| |
|