| | |
| |
23/03/2005 Den Bosch. De stoptrein naar Nijmegen verlaat het station. Aan de westzijde van het station bevinden zich enkele goederensporen. Rechts een spoortje naar de losplaats, in het midden de geëlektrificeerde verbinding naar het voormalige poststation. |
De intercity uit Utrecht daalt af van de Diezebrug. |
Het poststation met twee geëlektrificeerde sporen en een omloopspoortje is sinds kort (we schrijven maart 2005) niet meer in gebruik. Ook de opstelsporen worden in 2005 niet meer gebruikt. Het reizigersmaterieel wordt aan de andere zijde van de spoordijk opgesteld. |
De tweesporige losplaats is omgevormd tot een provisorische parkeerplaats. |
Twee vermolmde spoorjukken aan het eind van de losplaats. |
Vanaf het station loopt er een goederenstamlijn door de stad richting het industrieterrein de Rietvelden. Nabij de Edisonstraat splitste de lijn zich ooit. Rechtdoor ging het naar de Brabanthallen; het spoor loopt rakelings langs de nieuwbouw van Laurus.... |
... en verderop als straatspoor door de Paardskerkhofweg. |
De tweede tak loopt langs de Oude Engelenseweg. Halverwege ligt er een wissel naar een onbekend en in elk geval niet meer bestaand bedrijf. |
Aan het eind van de Oude Engelenseweg ligt de spoorpoort van Heineken. Na 2005 is hier nog een enkel proefvervoer uitgevoerd. De aansluiting van Heineken liep rechtdoor verder, maar is nu achter het stootjuk afgebroken. Linksaf loopt de stamlijn verder, dwars over het Heinekenterrein naar de Rietveldenweg. |
Bijna aan het einde van de Rietveldenweg ontwaren we nog een zijspoortje tegen de doe-het-zelfzaak Bouwmaat. Waarvoor het ooit voor gebruikt is, is onduidelijk. |
Tenslotte buigt de lijn af de Graaf van Solmsweg in. In de verte liggen de silo's van de CeHaVe, waar tot 2001 graanvervoer is geweest. Het spoor is geruimd en het stootjuk heeft inmiddels de geest gegeven. Nu, in 2009, symboliseert dit maar al te zeer de stand van zaken rond het railgoederenverkeer in Den Bosch. |
| Heineken, De Rietveldenweg en het einde van de stamlijn. |
|
|
| | |
|
| |
|