Beverwijk 18 oktober 2010
Beverwijk begint in Gouda. Bij Hoogovens/Corus/Tata Steel is het spoorvervoer naar de dageinden verschoven. Staal wordt afgevoerd in de vroege ochtend, kalk aangevoerd in de avond. Beide zijn in oktober niet meer te fotograferen. Ik moet weer eens voor dag en dauw op pad, maar dat kan pas in de zomer. Eén trein rijdt wel overdag: Kijfhoek via Gouda en Breukelen, Amsterdam en Uitgeest naar Beverwijk. Daarom ben ik om 11.03 in Gouda, om daar te constateren dat er vandaag alleen een losse loc loopt, de al jaren ongewassen 1604. Het plan om deze trein twee uur later in Beverwijk opnieuw te fotograferen valt in duigen. Waarschijnlijk doordat er geen kopgemaakt hoeft te worden in Uitgeest, is de loc eerder dan gepland in Beverwijk. Ik tref hem aan, dood, samen met twee 6400’s op een van de sporen tussen het station en Tata Steel.
De bedrijfsaansluiting is hier (deels) tweesporig, en – opmerkelijk, want dat is in Nederland bij mijn weten alleen in Wijster ook het geval – geëlektrificeerd. Een E-loc kan vanaf Emmerich elke trein direct doorvoeren naar het bedrijfsterrein van Tata. Wel moet altijd de rare omweg gemaakt worden via Uitgeest (kopmaken) omdat een lange trein vanaf Haarlem Tata niet kan bereiken doordat net voor station Beverwijk de steile Velsertunnel ligt.
Het station heeft vierperronsporen, een doorgaande aftakking naar het hoogovenbedrijf en nog twee in onbruik geraakte opstelsporen langs iets wat in het verleden waarschijnlijk een losplaats was.
In de gaffel aan de zuidzijde van het station tussen het hoofdspoor naar de Velsertunnel en de Tata-aansluting liggen de restanten van vele (het zijn er negen geweest) opstelsporen. Twee, parallel aan het hoofdspoor lijken nog in gebruik, er staan twee platte rongenwagens van BAM weg te roesten. De overige sporen zijn “geplukt” stukken liggen er nog, stukken zijn verdwenen, en tussen de restanten is een deels onverhard parkeerterrein ontstaan, wel handig voor een spotter.
Een kilometer buiten het station bereikt het aansluitspoor de poort van Tata Steel, waar tegelijkertijd twee niet geëlektrificeerde sporen terug steken, het Gildenspoor naar de havens. Als je om de noordzijde van het enorme terrein heen rijdt, heb je een redelijk zicht op het grote emplacement, waar gele huifwagens, schuifwandwagens en vele kalk- en staalwagens opgesteld staan. Twee gele locjes voeren een rangeertaak uit.
Beverwijk 26 april 2012
Tata Steel is het enige Nederlandse bedrijf met een flinke vloot aan eigen locomotieven en ook een eigen treindienstleiding. Globaal gezien heeft het uitgebreide net de vorm van een cirkel. Rechtsboven ligt Emplacement Centraal waar aan- en afvoertreinen worden opgesteld. Er staat een lange trein met staalwagens, die een uur later vertrokken zal zijn. Naar rechts gaat het naar het station en vandaar verder het land in. Het rechter deel van de cirkel is een soort ringlijn buiten het Tata-terrein om, door bewoond gebied (Velsen-Noord), het Gildenspoor genaamd, via enkele overwegen lopend naar een kleiner emplacement waar alleen intern vervoer is, hier ligt station Velserbosch, het startpunt van de stoomtrein die nog steeds Corus-excursietrein heet. Dit emplacementje is weer verbonden met hetlinksonder in de cirkel gelegen Emplacement West. Tussen west en Centraal ligt tenslotte een wirwar aan sporen. In totaal schijnt er meer dan 100 km. spoor te kiggen op het terrein. Dat moet ooit 200 geweest zijn.
Via een kronkelweg bereik ik de enige plek waar met goed fatsoen gefotografeerd kan worden, de omgeving van het kruispunt van de Noorder Sluisweg en de Staalhavenweg. Alle andere sporen van het bedrijf zijn aan het oog van de treinspotter onttrokken.
Loc 825 vertrekt vanaf het emplacementje nabij station Velserbosch. Even later komt hij terug met staalrollen die bij de All Weather Terminal worden afgeleverd. Tegelijkertijd brengt de O&K 820 een flinke trein met gesealde staalrollen naar het kleine emplacement, een De 825 laat zijn vracht achter, rijdt tegen de reeds geloste wagens aan en gaat per omgaande geduwd naar het kleine emplacement. Erg efficiënt allemaal. De wagens blijven achter op het kleine emplacement en de loc vertrekt weer via het Gildenspoor. Even later volgt loc 820 met gele huifwagens.
Om mijn fotoserie compleet te maken zal ik nog eenmaal Beverwijk bezoeken om de bijzonder interessante stoomtreinrit maken.
Arnhem 16 februari 2008
De af- en aanvoertreinen van Tata en zijn voorgangers vormen al jaren een flinke klus voor DBS. Een opvallende trein was in 2008 de kalktrein naar Flanderbach die een tussen stop maakte in Arnhem Goederen.
Vrijdag 16 februari lacht het geluk ons toe, schitterend weer, al staat voor dit tijdstip de zon net iets te ver naar het westen voor foto’s zonder schaduwvlakken. Arnhem Goederen is geheel omheind alsof er iets te verbergen is. Toch zijn er tussen het prikkeldraad door fraaie foto's te maken.
De 6482 heeft zojuist16 lege wagens uit trein 57751 op een kopspoor gezet. Ik heb helaas de binnenkomst niet meegemaakt en weet dus niet of er nieuwe aanvoer voor Corus-buizen bij was. De loc begeeft zich rond 12:45 naar de omloopsporen voor de poort van Corus waar vier staalwagens wachten op vertrek. De Bemo van Corus krijg ik niet in beeld. De vier worden naar een tweede kopspoor op het emplacement gereden, waar de bemanning de komst van de tegentrein afwacht. De grote 232 903-5, geheel zonder stickers, komt om 13.15 via de oostboog het emplacement op en berijdt het enige omloopspoor dat Arnhem Goederen kent (en dat ook tevens het enige geëlektrificeerde spoor is). 232 loopt om en rolt voor de rij lege kalkwagens. De 6482 rangeert de vier staalwagens voor de zojuist binnengebrachte volle kalktrein en vertrekt om 13:56, precies op schema naar Beverwijk. De Duitse loc trekt om 14:10 (hij is nauwelijks een uur in Arnhem geweest) weer huiswaarts. En dan is het weer 22 uur stil op Arnhem Goederen.
Inmiddels (juni 2012) kent Arnhem Goederen al jaren geen reguliere dienst meer en in Corus-buizen gesloten.