Emmen. 31 augustus 2011
Na twee tevergeefse bezoeken aan Emmen heb ik vandaag beet. Voor half vijf in de auto en maar net op tijd bij Emmen akzo. Toen ik er begin augustus was, was het nog licht genoeg, nu kan alleen het filmpje iets worden. Perfect op tijd stoomt de ketelwagentrein met caprolactam, afkomstig van DSM Geleen om 06:25 de aansluiting van Emmtec (voorheen Akzo) voorbij, om dan langzaam af te remmen tot het station waar kopgemaakt moet worden. Eerst komt de personentrein naar Mariënburg en Zwolle voorbij, kort daarna wordt het wissel elektronisch omgelegd. Met een sukkelgangetje hobbelt de DBS 6413 om 6:58 het Emmtec-raccordement, dat in treinterminologie nog steeds Emnakz heet, op. De poort wordt direct weer gesloten. De vier opstelsporen van het raccordement verwijzen naar tijden met meer vervoer. De zes ketelwagens worden onzichtbaar voor de buitenstaander naar het lospunt gerangeerd. Na een korte pauze stoomt de loc op tot aan de poort, direct erachter staat een dwergsein, dat pas na passage van de volgende personentrein naar Zwolle op groen springt.
De losse loc rolt om 07:40 weer naar het station, waar hij op spoor 2 opnieuw de aankomst van een personentrein moet afwachten. Hoe omslachtig kan een bediening van een bedrijf zijn, zeker als je dan bedenkt dat de wagens al voor middernacht in Zuid-Limburg zijn vertrokken. Om 7:58 wordt ook hier sein veilig gegeven. De loc gaat naar zeggen van de machinist naar Almelo, een andere loc zal de bediening van Delden voor zijn rekening nemen; hij heeft geen gelijk, later die dag zal ook de 6413 Delden aandoen.
De bediening van Emmen kan alleen in de drie zomermaanden gefotograafeerd worden, de aanvoer vindt plaats zoals gezegd om 6:25, de afvoer (waarvoor dan weer een losse loc uit Almelo moet komen) tegen tienen ’s avonds.
Schoonebeek, 10 april 2009
Het olievervoer naar de Botlek (zie ook Thema Botlek) is al in 2000 gestopt en ook de productie ligt stil. Toch waren er onlangs berichten in het nieuws dat de NAM opnieuw gaat starten met de oliewinning in de omgeving van Schoonebeek, nu met nieuwe technieken. De afvoer van de olie zal echter niet meer per trein plaats vinden maar via een pijpleiding naar een nabijgelegen Duitse raffinaderij. Maar de oude lijn ligt er nog en deze biedt me de mogelijkheid in de langzaam ondergaande zon nog enkele nostalgische plaatjes te schieten. De olielijn takt af van de lijn Mariënberg – Emmen in het gehucht Veenoord en loopt dan nog enkele honderden meters parallel aan de hoofdlijn. Met een grote boog door een landelijk gebied buigt hij in oostelijke richting af en kruist via een imposante klapbrug het Stieltjeskanaal. Het spoor kruist tussen Schoonebeek en Vlaspol de Nieuw-Amsterdamseweg; hier ligt een omloop- en een kopspoor voor het opstellen van overtollig materieel. De hele bovenbouw lijkt nog in goede conditie, het spoorvervoer kan zo worden opgepakt, althans tot hier. Verderop kruist het spoor een bosrijk gebied en daar is het struweel inmiddels dusdanig uitgedijd dat de doorgang te smal geworden is voor een trein. Het spoor splitst zich, de linkertak loopt door naar de voormalige laadplaats, de rechtertak verstrikt zich in het struikgewas. Vlak voor het NAM-terrein houdt het spoor plotseling op. Een verweerd stootjuk markeert de grens van het omheinde terrein, waar van sporen geen sprake meer is, waar de laadplaats onherkenbaar verdwenen is en waar allerlei bouwactiviteiten plaats vinden, ongetwijfeld ten behoeve van die nieuwe technieken, maar daar maakt de trein geen deel meer van uit.